Buddha (Siddhartha Gautama), (563-483 i. Hr.). Predicator indian.

Convertirea prin conversatie
Cu mai bine de un secol inainte de Socrate, el a inventat dialectica. Ostil oricarei forme de superstitie, acest ateu nu dispretuia totusi spiritualitatea, ca tehnica de eliberare personala.

Fiu al regelui Sudhodhana si membru al unui clan de razboinici al principatului Kapi-lavastu, din nordul Indiei, printul Siddhartha, „Cel care si-a atins scopul" (de unde si ipoteza ca acest prenume i-a fost dat mai tarziu), pune la indoiala sensul existentei aurite pe care o duce in cele trei palate ale sale. Decide in cele din urma sa rupa cu hedonismul natural al elitelor indiene care, in acele timpuri de mare prosperitate, se lasa in voia unei leni si a unei decaderi morale, dupa el, condamnabile.

Ezitare
Intr-adevar, printul e doritor sa-si impartaseasca indoielile. Pentru a da un exemplu frapant al bunei sale credinte, el isi paraseste familia pentru a merge pe drumuri punand intrebari oamenilor despre sensul vietii. Dupa cativa ani, audienta lui a devenit manifesta. De pretutindeni vin oameni sa discute cu acest brahman de tip nou: nici teologie, nici aroganta, numai discutii, de-a lungul drumurilor sau la umbra unui copac. Raspunde tuturor si la toate intrebarile, cu autoritate si amabilitate. Toleranta lui surprinde asistenta. Manuieste la fel de bine atat umorul, cit si o retorica complicata admitand adesea ca s-a inselat. Astfel, in problema ascetismului, va schimba de mai multe ori foaia in timpul vietii, explicand ca e dificil „sa te dezbari de placeri".

Iluminare
Crede ca va gasi raspunsul la intrebarile esentiale (de ce exista suferinta?, de ce exista moartea?) in dialog si contemplatie. Se declara „iluminat" din interior de cateva adevaruri devenite evidente, precum nocivitatea dorintei.

Simplitatea raspunsurilor, folosirea in permanenta a bunului-simt si comportamentul egalitar fac din el predicatorul cel mai ascultat din India. Purtand discutii din mers, asa cum va face mai tarziu Aristotel, el era uneori urmat de o multime de o mie doua sute de ascultatori si adversari.

Zeificare
Condamnarea dorintei putea sa nu fie prea populara. Totusi, sensul dialogului, ostilitatea sa fata de structura sociala foarte ierarhizata a castelor, chiar admiterea femeilor in cenaclurile sale au facut din acest moralist ateu, pentru care teologiile nu sint decat niste mituri, un personaj divinizat dupa moartea sa de multimea imensa a partizanilor sai, apoi prin traditia ulterioara.

Mesajul
Buddha nu predica o revelatie. El nu se considera interpretul nici unei vointe divine; aforismele, dogmele si parabolele sale, stranse de discipolii sai reuniti in comunitati de calugari, nu fac aluzie la nici un zeu creator.

Mentinand vechea credinta indiana a reincarnarii, el ii adauga speranta unei disparitii definitive in Nirvana, care nu poate fi atinsa decit prin intermediul mai multor existente umane traite dupa o etica fraterna si austera. Primii fideli se salutau pronuntand parola preferata a „Preasfantului": „Pace tuturor fiintelor!"

RECENT

Aspecte epidemilogice ale izbucnirilor cu boli diareice acute în Republica Moldova (Nadejda Gafin, Aliona Nastas, Ion Bîrcă, Adrian Cotelea, Vasile Sofronie)
02.01.2020

În articol sunt prezentate unele aspecte epidemiologice ale izbucnirilor cu boli diareice acute (BDA) în Republica Moldova în anii 2014-2 [ ... ]

Impactul asupra sănătății și cel socioeconomic al morbidității prin varicelă în Republica Moldova (Silvia Negară, Vasile Sofronie)
02.01.2020

A fost studiată și analizată epidemilogic morbiditatea prin varicelă în Republica Moldova în perioada 1985-2017. Studiul dat este unul [ ... ]

2018 Sănătatea - Publicaţie de sănătate şi divertisment